Hugo Studeník: Příspěvek ke článku o výrobě bonsai misek
Vážená redakce časopisu Bonsaje a japonské zahrady
Rád bych reagoval na článek o výrobě keramické misky z 10. čísla Vašeho časopisu , který inspirativně ukazuje jednu z možností výroby misek , ale nepostihuje další problémy doprovázející pokusy nás pěstitelů bonsají. Navíc jak sleduji příspěvky na diskusním fóru www.bonsai dnes.cz , vím že bonsajistů kteří se zabývají problematikou výroby misek pro vlastní potřebu je víc. Proto bych se rád podělil o některé svoje zkušenosti z této oblasti a ušetřil tak možná některým trudné pokusy a výdaje.
Bonsaje pěstuji asi 10 let a z nedostatku financí jsem tak jako mnoho jiných pěstoval rostliny v nejrůznějších plastových kontejnerech a dřevěných bedničkách. To mi zpočátku ani příliš nevadilo. Časem jak rostliny začínaly získávat tvar jsem však začal shánět bonsai keramiku. Avšak cena originálních a kvalitních misek mě dosti překvapila. Z různých zdrojů jsem tehdy koupil několik menších nádob. S některými jsem dodnes spokojen, z jiných naopak glazura „sjela" hned po první zimě!
Tyto zkušenosti mě asi před pěti lety dovedly k pokusům o výrobu misek pro vlastní potřebu. Na počátku je třeba říci, že práce s keramikou je velmi zajímavá a tvůrčí a nic se zde nedá uspěchat, což muže být i příjemné. Pokud ale jde o to vyrobit kvalitní nádoby za přijatelné náklady viděl bych naše snažení ve dvou kvalitativních stupních.
Pokud chcete vytvořit menší množství nádob spíše menších rozměrů a jste-li ochotni zimovat rostliny bez misek , nebo v bezmrazé místnosti můžete sáhnout po vhodné keramické hlíně s teplotou výpalu kolem 1100 st.C, nejspíše na bázi šamotu z běžného sortimentu hmot dodávaných v maloobchodním balení ( po 10kg ) . Výpal těchto hmot lze běžně domluvit v elektrické peci např. ve školách, ker. kroužcích či u většiny keramiků za poměrně rozumnou cenu. Takto vyrobené misky Vám budou pravděpodobně sloužit řadu let i pokud budou celoročně venku!
Pokud však jsou Vaše ambice větší a budete chtít vyrobit misky opravdu mrazuvzdorné včetně rozměrnějších tvarů je potřeba zvážit následující:
Budete muset vyzkoušet řadu ker. hmot než dospějete k té, která vyhovuje Vašemu způsobu zpracování a má následující vlastnosti
- malou smrštivost při sušení a výpalu
- odolnost proti borcení tvaru při ručním zpracování (otevřené tvary)
- dobrou spojovatelnost v tvárném i koženém stavu
- mrazuvzdornost střepu
- dostatečnou pevnost vypáleného střepu
- vhodnou zrnitost a barvu po vypálení
Nelze očekávat, že Vám některý prodejce na základě podobných požadavků vybere jeden druh hmoty a Vy s ním budete natrvalo spokojeni!
Výše uvedené požadavky značí že skončíte u keramických hmot a glazur na bázi kameniny, které vyžadují výpal na cca 1250 st. C. Většina zájmových organizací i větší část keramiků majících vybavení a keramické pece materiály na tak vysoký výpal nepoužívá a mnohdy ani pece na tyto teploty nemají. Nehledě k tomu, že v těchto zařízeních hrozí nebezpečí poškození Vašich výrobků a navíc nikdy přesně nevíte jak byly skutečně Vaše věci vypáleny!
To značí že stojíte před problémem pořízení vlastní pece s pořizovací cenou minimálně několik desítek tisíc korun dle požadované velikosti a dalšího potřebného vybavení jako je kompresor pro stříkání glazur, sádrové desky, různé přípravky a další vybavení.
Dále je třeba počítat s tím, že zejména v počátcích těchto pokusů ne každý výrobek dopadne podle Vašich představ a poměrně velké procento výrobků může být nějakým způsobem poškozeno.
Výsledný vzhled a použití glazur je v podstatě trvalá alchymie a zejména v pecích kde se pálí přímým plamenem je zaručená opakovatelnost výsledků velmi problematická (především to platí u pecí na dřevo.
Z výše uvedeného je zřejmé , že pak již ekonomičnost podobných pokusů vypadá úplně jinak a pokud hodláte vytvořit jen několik kusů keramiky je na zváženou zda s tím vůbec začínat a ceny nádob v renomovaných bonsai centrech se už nezdají tak vysoké.
Navíc je třeba říci, že s rostoucí velikostí vyráběné misky také úměrně narůstají problémy s její výrobou a to především při obracení, sušení a výpalu. Tedy zvládnutí určitého tvaru u misky 25cm zdaleka neznamená že úspěšně vyrobíte stejnou misku ve velikosti 50 či 60cm ! A tedy i ceny těchto nádob tomu odpovídají.
Na závěr musím poznamenat, že ruční výroba misek různými metodami včetně zdobení, sušení i výpalu je časově velmi náročná i když získáte určitou zkušenost.
Pokud se však touto cestou vydáte možná po čase zjistíte, že se Vám keramika mezitím stala koníčkem podobně jako bonsaje. Navíc má vlastní tvorba i své přednosti. Můžete se pokusit vyrobit si misky pro konkrétní stromy podle svých představ a navíc pokud ve svém snažení vytrváte máte po čase při přesazování a hledání vhodné nádoby z čeho vybírat!
© 2001-2023 J.Stropnický, K.Stach, J.Junek design: Jan Junek Zásady ochrany osobních údajů